DUURZAAMHEID GEBASEERD
OP SAMENWERKING

Door de mens centraal te stellen in zijn strategie is skeyes er altijd in geslaagd om zijn opdracht van openbare dienstverlening zo efficiënt mogelijk te vervullen.

De manier waarop het zijn operationele prestaties voortdurend verbetert, llustreert dat. Als overheidsbedrijf wil skeyes echter een stap verder gaan en zijn maatschappelijke rol verbreden door een positieve bijdrage te leveren aan initiatieven van algemeen belang en door het aantal partnerschappen en samenwerkingsprojecten met spelers ‘op het terrein’ die bouwen aan een duurzame wereld, uit te breiden.

AANTAL MEDEWERKERS PER 31/12

DE MENS IN HET HART VAN DE STRATEGIE TOT ONTWIKKELING

97 nieuwe medewerkers werden aangeworven in 2024.
2 vergelijkende wervingsexamens voor luchtverkeersleiders werden georganiseerd.
41 kandidaat-luchtverkeersleiders begonnen aan hun opleiding.
4 ervaren buitenlandse luchtverkeersleiders begonnen aan hun opleiding in het kader van het ‘senior ATCO’- aanwervingsprogramma.
19 nieuw opgeleide luchtverkeersleiders zijn opgenomen in de operationele teams.
982 medewerkers op 31 december 2024.

EEN PARTNERSCHAP OM DE COMPETENTIES IN STAND TE HOUDEN

6 jaar partnerschap tussen skeyes en Entry Point North; de joint venture Entry Point North Belgium (EPNB), die nog altijd instaat voor de opleidingen op de site van skeyes en daarbij gebruikmaakt van hoogtechnologische infrastructuur, zag zes jaar geleden het levenslicht.
1272 dagen opleiding genoot het operationele personeel van skeyes in 2024.
146 simulatiesessies in het domein van de luchtverkeersleiding werden georganiseerd.
317 coachingsessies werden door ervaren collega’s verstrekt aan student-luchtverkeersleiders ter aanvulling op hun opleidingsprogramma tot luchtverkeersleider, ook met deelname van Defensie.
374 opleidingen in systemen en apparatuur werden verstrekt aan het technische personeel (ATSEP) via EPNB, de dochteronderneming van skeyes, EPNB.
1180 deelnemers aan die technische opleidingen.

SAMENWERKEN MET HET OOG OP HET ONTWIKKELEN VAN DE WINDENERGIE

De opdracht van skeyes staat in het teken van de veiligheid van het luchtverkeer. Daarom moet het bedrijf er tevens over waken dat de interferentie tussen de windturbines en surveillance- en avigatiesystemen tot het minimum herleid wordt. skeyes spant zich al jaren in om de horizon van de sector te verbreden door de noodzakelijke veiligheidsafstanden tussen de windturbines en de apparatuur voor luchtverkeersbeheer te verkleinen. Daartoe zet het nieuwe technologieën in - zoals nieuwe radars die minder gevoelig zijn voor interferentie, multilateratie of satellietnavigatie - die geen interferentie doen ontstaan met de windturbines. skeyes stroomlijnt ook zijn radars, in partnerschap met Defensie. skeyes is de onmisbare partner met het oog op een veilige en harmonieuze ontwikkeling van de windenergie.

20/06/2024

skeyes en Defensie hebben de gezamenlijke roadmap aan de Belgische windenergiesector voorgesteld om het aantal productiesites te doen toenemen.

+1,5 GigaWatt

bijkomende windenergieproductie is voorzien in de roadmap.

570 dossiers voor de bouw van nieuwe windturbines werden in 2024 bij skeyes ingediend.
+24% meer dossiers voor de installatie van windturbines in vergelijking met 2023.
+47% meer aanvragen voor windturbines op 2 jaar tijd.
305 dossiers kregen al een positief advies van skeyes op 31 december 2024.

RECYCLEN, MOBILISEREN EN HERGEBRUIKEN OM ONZE ECOLOGISCHE VOETAFDRUK TE VERKLEINEN

74% van het totale wagenpark van het bedrijf bestaat uit milieuvriendelijke voertuigen (elektrisch, hybride en CNG).
+9% ten opzichte van 2023.
57% van het totale wagenpark van het bedrijf bestaat uit elektrische voertuigen. skeyes hanteert een proactief beleid voor zijn afvalbeheer. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld gebruik van nieuwe bouwmaterialen die na demontage herbruikbaar zijn. Sinds 2017 knoopte skeyes een partnerschap aan met Out of Use, een organisatie die gespecialiseerd is in het verantwoord beheer van elektronisch afval.
39 ton elektronisch afval werd tussen 2021 en 2024 ingezameld voor recycling of hergebruik. De beste manier om afval te beheren is er geen te produceren. Plastic afval is een groot milieuprobleem met een impact op de volksgezondheid. skeyes ging een partnerschap aan met Dripl, het bedrijf dat drank- en waterautomaten voor herbruikbare verpakkingen installeert.
154335 verpakkingen werden in 2024 bespaard bij skeyes.

ZACHTE MOBILITEIT AANMOEDIGEN

skeyes legt niet al zijn eieren in het mandje van de elektrische wagens en zette een fietsleaseprogramma op lange termijn voor het personeel op. Dit bike leasing-initiatief moedigt de medewerkers aan om zich gezonder te verplaatsen tussen de woonplaats en de werkplek en speelt een cruciale rol in het verminderen van de ecologische voetafdruk die gepaard gaat met mobiliteit.

15% van de medewerkers van skeyes verplaatst zich met de fiets. Het bike leasing-programma zal nog meer mensen ertoe aanzetten om deel te nemen aan de collectieve inspanning om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.
01/01/2024 skeyes voorziet voor zijn medewerkers die met de trein naar het werk komen, in een pendeldienst vanaf het treinstation van Brussels Airport. Sinds 1 januari 2024 maakt die pendeldienst uitsluitend gebruik van elektrische voertuigen.

ZIJN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID TER HARTE NEMEN

In 2024 zette skeyes zijn samenwerking voort met Close the Gap, de internationale sociale onderneming die de digitale kloof wil verkleinen door tweedehands IT-apparatuur van hoge kwaliteit in te zamelen. Die apparatuur wordt gebruikt om educatieve, sociale en medische projecten in opkomende en ontwikkelingslanden te ondersteunen.

skeyes had het genoegen om opnieuw deel te nemen aan de YOUCA-actiedag (Youth for Change and Action), een jaarlijks initiatief dat studenten de kans geeft om een dag in een bedrijf te werken en hun loon te doneren aan projecten ter ondersteuning van het onderwijs voor jongeren wereldwijd. In 2024 konden met de fondsen die dankzij YOUCA werden ingezameld, jongerenprojecten in Burundi (Spring Communities) en Gaza (TDP, Theatre Day Productions) ondersteund worden.

15000 heeft skeyes bijgedragen aan de liefdadigheidsprojecten ‘De Warmste Week’ en ‘Viva for Life’, die onder andere kansarme kinderen in België steunen. Via een sportieve challenge voor zijn medewerkers slaagde skeyes erin in totaal € 15.000 te doneren aan die organisaties.
386 warme maaltijden werden bereid en verdeeld door een team van vrijwilligers van skeyes, in samenwerking met Compass Group Belgium, zijn cateringdienstverlener, tijdens Opération Thermos, die in het teken staat van de voedselhulp aan de minstbedeelden. Een partnerschapsovereenkomst tussen de CEO’s van skeyes, Natagora en Natuurpunt in 2024 bezegelt het engagement van skeyes op het vlak van het behoud van de biodiversiteit. Tevens verbindt skeyes zich ertoe, samen met zijn internationale partners, om zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid ambitieuzer in te vullen:
  • aan de zijde van andere dienst-verlener, het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) en EUROCONTROL nam het bedrijf deel aan workshops om DEI-programma’s (Diversity, Equity & Inclusion) in zijn werking te integreren;
  • onder auspiciën van CANSO nam skeyes deel aan een reeks webinars over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), strategische planning en informatievereisten onder de nieuwe EU-richtlijn, die in 2022 werd gepubliceerd met de European Green Deal.

PARTNERSCHAPPEN
STAAN VOOR EFFICIËNTIE

Om de luchtvaartnavigatie nog efficiënter te maken richt het vierde beheerscontract tussen de Belgische staat en skeyes zich op een intensere communicatie en samenwerking tussen de spelers in de sector via specifieke platformen.

Het skeyesConnect-project dat tijdens de nieuwjaarsreceptie van 2025 voor de stakeholders werd gelanceerd, geeft concreet vorm aan die gezamenlijke wens om de samenwerking te intensiveren.

Efficiënt communiceren en samenwerken vereist inzicht in de behoeften de behoeften en beperkingen van onze partners, klanten en gebruikers.

Om die precies in kaart te brengen herhaalde skeyes in 2024 zijn tevredenheidsenquête.

Het werkte verder aan de ontwikkeling van een stabiele, continue en zorgvuldige oplossing, zowel uit het oogpunt van de data en informatie die worden verzameld zowel aan de kant van de gebruikers als bij de implementatie van een constante bi-directionele communicatie.

Die communicatie wordt onder meer verzekerd door zijn Customer Portal-platform. Onze klanten kunnen via dat platform alle informatie terugvinden over de dienstverlening van skeyes, activiteiten en updates over strategische projecten.