Het is met groot genoegen dat ik u het jaarverslag van 2024 van skeyes voorstel, een jaar dat gekenmerkt werd door opmerkelijke vooruitgang en blijvende toewijding aan onze opdracht. Als CEO van skeyes ben ik bijzonder trots op wat ons team heeft bereikt en de koers die we hebben uitgestippeld voor de toekomst.
Het jaar 2023 was in vele opzichten opmerkelijk. Een mijlpaal voor ons, vanwege ons 25-jarig bestaan. In een kwart eeuw zijn we geëvolueerd van Belgocontrol tot skeyes, een financieel gezond en autonoom overheidsbedrijf met een onwrikbare toewijding aan vliegveiligheid en operationele betrouwbaarheid. Onze reis tot nu toe is er een van voortdurende evolutie geweest, aangepast aan de veranderende technologische landschappen en de behoeften van de luchtvaartindustrie, met de vastberadenheid om deze op termijn duurzamer te maken.
Op technologisch vlak hebben we significante vooruitgang geboekt, in het bijzonder met ons digitale torenproject. In SOWAER vonden we een betrouwbare partner. Met de installatie van de antennemast op de luchthaven van Luik en de aanstaande bouw van een state-of-the-art controlecentrum in Namen, nadert het project de realisatiefase. Een primeur in zijn soort. skeyes kan tegen eind 2026 als eerste wereldwijd de verkeersstroom beheren van twee middelgrote luchthavens vanuit een gecombineerd gedecentraliseerd luchtverkeersleidingscentrum. We zoeken ondertussen ook in Vlaanderen naar een geschikte locatie voor een digitaal controlecentrum om, ook daar, onze knowhow op dit vlak te demonstreren.
Onder meer door onze leidinggevende rol in het BURDI- project rolt skeyes de loper uit voor een economisch relevante onbemande luchtvaart, houden we op Europees niveau mee de pen vast voor het regelgevende kader en bereiden we ons voor om de taak van Common Information Service Provider op ons te nemen. Dat laatste moet de link vormen om op een veilige manier de bemande en onbemande luchtvaart onderling te integreren. We sloten daarnaast een samenwerkingsakkoord met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij van West-Vlaanderen om in de nabije toekomst de inzet van drones boven de Noordzee te ontwikkelen.
We mochten als eerste Air Navigation Service Provider in Europa het prestigieuze CANSO GreenATM-kwaliteitslabel ontvangen, een erkenning van onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid en het effect ervan op de operaties van onze klanten, de luchtvaartmaatschappijen.
Dit jaarverslag biedt uiteraard een inkijk in de financiële situatie. We blijven solide presteren. We knopen opnieuw met succes aan bij de uitstekende resultaten van de laatste jaren. De huidige budgettaire situatie biedt een zekere marge om te investeren in materieel en talent om onze operationele capaciteiten te versterken.
Er werd beslist om tegen 2028 het navigatiemanagementsysteem te upgraden met de meest moderne technologie en dan zal skeyes binnen enkele jaren over de betrouwbare hard- en software beschikken die ons voor de komende decennia in de kopgroep op het gebied van veiligheid en stiptheid zal plaatsen.
Dit streven naar het hoogste niveau van vliegveiligheid valt vandaag al af te leiden uit de rapporten over onze operaties. Voor het tweede jaar op rij kan skeyes het jaar afsluiten zonder enig ernstig incident waarbij de veiligheid in de lucht of op de grond werd gecompromitteerd. Dit getuigt van de toewijding van het personeel op het gebied van veiligheid. Het bewijst tevens de effectiviteit van onze 'just culture'-aanpak om personeel te sensibiliseren om veiligheidsincidenten sneller te rapporteren zodat we de procedures nog beter kunnen afstemmen.
Ook op het gebied van stiptheid kan skeyes zich meten met de besten. 99% van de door ons begeleide vluchten arriveerden en vertrokken op tijd. Met een genereerde overall en-routevertraging van 0,09 minuten per vlucht scoren we ruim beter dan onze collega-luchtverkeersleiders binnen FABEC.
skeyes hecht veel belang aan partnerschappen en samenwerkingen met universiteiten, onderzoeksinstellingen en innovatieve bedrijven. Zo houden we de vinger aan de pols van de nieuwste technologieën op het gebied van de bemande en de onbemande luchtvaart, maar we hopen ook zo de instroom van jong talent in luchtvaartberoepen te promoten en zo de krapte op de arbeidsmarkt te beïnvloeden.
Het werk is nooit af. Daarom zal skeyes in 2024 zijn nieuw beheerscontract uitrollen dat een gezonde financiering moet verzekeren waarbij we streven naar een correcte vergoeding voor de door ons geleverde diensten en die ons bedrijf de ademruimte geeft om voort te groeien zowel op het gebied van innovatieve technologieën als menselijk kapitaal.