VERENIGD VOOR
VEILIGHEID

Efficiënt luchtverkeer is als een ketting die maar zo stevig is als elk van haar schakels. Het delen van informatie is het beste middel om ze te versterken.

Op het vlak van veiligheid verspreidt skeyes kennis, goede praktijken en lessen die het uit de analyses van incidenten trekt, onder de luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en andere spelers in de luchtvaart. Als we allemaal de krachten bundelen voor de veiligheid, staat iedereen sterker en kan iedereen bijdragen aan het verbeteren ervan. De resultaten voor 2024 getuigen opnieuw van de kracht van die eenheid.

plane

0

Incidenten van categorie A

plane

2

Incidenten van categorie B

plane

0

incidenten van categorie A per miljoen bewegingen

plane

2

Categorie A- en B-incidenten per miljoen bewegingen.

In een context van toenemend luchtverkeer boekt skeyes, met slechts 2 incidenten van categorie B en geen enkel incident van categorie A, in 2024 het op twee na beste resultaat uit zijn geschiedenis en stoot daarmee de prestatie van 2023 van het podium. Dit resultaat prijkt in de ranking net na dat van 2022, dat op zijn beurt voorafgegaan wordt door het absolute record van 2016, toen er zich geen enkel incident in die significante categorieën voordeed.

De ernstgraad van de incidenten wordt door onafhankelijke experts beoordeeld op een schaal van A (ernstig) tot E (geen impact op de veiligheid). Deze wordt bepaald door de horizontale en verticale scheidingsafstanden tussen de luchtvaartuigen en door de mate van controle over de situatie.

EVOLUTIE VAN HET AANTAL INCIDENTEN VAN CATEGORIE A (ERNSTIG) EN B (BELANGRIJK)

MELDEN VAN VEILIGHEIDS-
GERELATEERDE VOORVALLEN

De veiligheidscultuur van skeyes, die altijd als leidraad heeft gediend bij het beheer van veiligheidsgerelateerde voorval- len, is gebaseerd op het onderzoeken van de oorzaken om een grondig inzicht te verwerven en passende maatregelen te nemen opdat een soortgelijk feit zich niet meer voordoet. skeyes promoot het melden van veiligheidsgerelateerde voorvallen door zijn operationele teams, door de principes van de Just Culture toe te passen.

Na analyse worden sommige gemelde voorvallen gedowngraded en niet als veiligheidsvoorval gemerkt.

Vermits het absolute aantal verslagen over veiligheids- gerelateerde voorvallen ook afhankelijk is van het verkeers- volume, is het aantal verslagen per 100.000 bewegingen een preciezere waardemeter om de voortgang van de veiligheid- scultuur en systematische rapportering te meten.

Bij skeyes heeft het melden van incidenten een hoog maturiteitsniveau bereikt en de veiligheidscultuur is sterk verankerd in de operationele diensten van het bedrijf. Daarom blijft het aantal verslagen in functie van het verkeer relatief stabiel sinds enkele jaren. Ten gevolge van het ontwikkelen van het Safety Management System en het promoten van de veiligheid in dat kader was dat aantal vóór die periode sterk toegenomen.

1730 meldingen van voorvallen in 2024
1617 veiligheidsgerelateerde voorvallen in 2024, na analyse
178 verslagen over voorvallen per 100.000 bewegingen
239 meldingen vanwege luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, andere luchtvaartnavigatiedienstverleners en het DGLV werden in 2024 ontvangen. Deze externe verslagen zijn zeer nuttig om verbeteracties op te zetten. Dankzij een intensere samenwerking met de stakeholders zijn die externe verslagen vertienvoudigd op tien jaar tijd.

In meer dan tien jaar tijd is het aantal verslagen over voorvallen over het algemeen sterk gestegen. Dat betekent niet dat er meer voorvallen zijn dan vroeger, maar wel dat ze steeds systematischer worden gemeld om ze aan analyses te onderwerpen en er lessen te kunnen uittrekken die nuttig zijn voor de voortgang van de veiligheid.

De sprong met 62% tussen 2015 en 2016 is ook te verklaren door de Europese verordening (EU) nr. 376/2014 die eind 2015 werd ingevoerd en die het aantal meldingsplichtige incidenttypes heeft uitgebreid.

Het absolute aantal verslagen over veiligheidsgerelateerde voorvallen is niet de enige indicator om de veiligheidscultuur te meten.

De inhoud van de rapportering en het feit dat die laatste een ingebakken reflex geworden is, zijn evenzeer doorslaggevende criteria om te evalueren hoe de veiligheidscultuur ingeworteld is.

AANTAL DOOR DE LUCHTVERKEERSLEIDERS VAN SKEYES GEMELDE VOORVALLEN

VERANTWOORDELIJKHEID VAN SKEYES

In de overgrote meerderheid van de veiligheidsgerelateerde voorvallen draagt skeyes geen enkele verantwoordelijkheid. Voor amper 132 voorvallen, wat neerkomt op 8% van het totale aantal gemelde voorvallen in 2024 (7% in 2023), werd de betrokkenheid van skeyes vastgesteld.

Wat betreft de ernstgraad van die 132 voorvallen worden er 102 in categorie E ondergebracht, dus zonder enige impact op het veiligheidsniveau, 28 in categorie C (significant), 2 in categorie B (belangrijk) en 0 voorvallen in categorie A (ernstig).

BETROKKENHEID VAN SKEYES
BIJ VEILIGHEIDSGERELATEERDE VOORVALLEN

Categorie E Categorie C Categorie B Categorie A

VAAKST GEMELDE VOORVALLEN

In de top drie van de ranglijst met vaakst gemelde voorvallen worden twee plaatsen ingenomen door voorvallen die helemaal niets te maken hebben met de opdracht van skeyes, maar waarvoor melding verplicht is krachtens de Europese wetgeving:

  • de (mogelijke) aanvaring met in het wild levende dieren prijkt boven aan de lijst, met 420 voorvallen, hetgeen de voortdurende uitdagingen die zich stellen in het beheer van de activiteit van vogels en fauna in de nabijheid van de luchthavens, illustreert;
  • de technische problemen aan luchtvaartuigen die door hun piloten - 127 keer - werden aangekaart, bekleden de derde plaats in de ranglijst van 2024.

Het aantal voorvallen waarbij piloten uit de algemene luchtvaart en van militaire of staatsluchtvaartuigen een luchtruim binnendringen, nestelt zich op de tweede plaats. Nadat het vrijwel verdubbelde tussen 2019 en 2022, lijkt dit type van voorval zich te stabiliseren met 178 meldingen in 2024. De weg van de intensere samenwerking en kennisdeling die skeyes samen met zijn partners insloeg, zou dat type van voorval de komende jaren naar verwachting moeten terugdringen.

Op de vierde plaats ziet skeyes – met tevredenheid – het aantal incidenten waarbij piloten met laserpennen (kunnen) worden verblind, teruglopen. Na drie opeenvolgende jaren van toename is dit verontrustende fenomeen – temeer omdat het grotendeels vrijwillig is – met 10% gedaald (94 meldingen vs. 104 in 2023. We hopen dat deze trend wordt bevestigd ten gevolge van de gecoördineerde inspanningen van skeyes en de luchthaven- en gerechtelijke autoriteiten. Dat bijzonder gevaarlijk en onverantwoord gedrag bezette van 2010 tot 2015 steevast de eerste plaats in de incidentenmeldingen met meer dan 200 voorvallen per jaar.

De afwijkingen van ATC-goedkeuringen (klaringen) daalden significant met 20%, van 101 gevallen in 2023 naar 81 in 2024, een positieve trend die illustreert dat de ATC-instructies beter worden nageleefd.

De belangrijkste opdracht van de luchtverkeersleiders van skeyes is erover te waken dat de veiligheidsafstanden tussen de luchtvaartuigen worden gehandhaafd. Het niet naleven van de minimale scheidingsafstanden betrekt de luchtverkeers leiding vaak rechtstreeks en kan leiden tot ernstigere incidenten (A en B). Hoewel we een toename met 31% van het aantal voorvallen waarbij die minimale scheidingsafstanden niet worden nageleefd, betreuren – 67 voorvallen in 2024 tegenover 51 in 2023 - werd geen enkel daarvan geklasseerd als veiligheidsincident in de strengste veiligheidscategorieën (A en B), hetgeen betekent dat ze geen impact hadden op het algemene veiligheidsniveau.

Voor 2024 werd de betrokkenheid van skeyes bevestigd voor 59 van die voorvallen (hetzij 88%); dat cijfer weerspiegelt eerder een tendens om dit type van voorval beter te detecteren en te melden dan een geringere veiligheid.

Een ander type van voorval dat rechtstreeks verband houdt met de veiligheidsprestaties van skeyes, betreft de runway incursions, hoewel het (in dat type van voorval) slechts voor een kleine minderheid ervan verantwoordelijk is. In 2024 werden 37 runway incursions gemeld, tegenover 44 in het jaar voordien en 42 in 2022. De betrokkenheid van skeyes bij dergelijke voorvallen werd bevestigd voor slechts 10 van die incursions; daarmee worden de opmerkelijke prestaties van skeyes in de grondoperaties onderstreept.

Tot slot namen de voorvallen in verband met dronevluchten in niet-toegestane zones af met 69% ten opzichte van 2023. Er werden slechts 8 meldingen, alle door de piloten, ontvangen. Die positieve trend zet de resultaten van de strengere reglementering en de groeiende bewustwording van de gebruikers in de kijker.

VOORVALLEN IN STIJGENDE LIJN TUSSEN 2023 EN 2024

2024 2023

VOORVALLEN IN DALENDE LIJN TUSSEN 2023 EN 2024

2024 2023

BOVEN DE LAT VAN DE EUROPESE PRESTATIEDOELSTELLINGEN

De veiligheidscultuur van skeyes, die altijd als leidraad heeft gediend bij het beheer van veiligheidsgerelateerde voorvallen, is gebaseerd op het onderzoeken van de oorzaken om een grondig inzicht te verwerven en passende maatregelen te nemen opdat een soortgelijk feit zich niet meer voordoet. skeyes promoot het melden van veiligheidsgerelateerde voorvallen door zijn operationele teams, door de principes van de Just Culture toe te passen.

Na analyse worden sommige gemelde voorvallen gedowngraded en niet als veiligheidsvoorval gemerkt.

Vermits het absolute aantal verslagen over veiligheidsgerelateerde voorvallen ook afhankelijk is van het verkeersvolume, is het aantal verslagen per 100.000 bewegingen een preciezere waardemeter om de voortgang van de veiligheidscultuur en systematische rapportering te meten.

Bij skeyes heeft het melden van incidenten een hoog maturiteitsniveau bereikt en de veiligheidscultuur is sterk verankerd in de operationele diensten van het bedrijf. Daarom blijft het aantal verslagen in functie van het verkeer relatief stabiel sinds enkele jaren. Ten gevolge van het ontwikkelen van het Safety Management System en het promoten van de veiligheid in dat kader was dat aantal vóór die periode sterk toegenomen.

« Na een incident worden de resultaten van de analyses zowel intern als natuurlijk extern gecommuniceerd, bijvoorbeeld naar luchtvaartmaatschappijen en luchthavens, zodat zij zelf actie kunnen ondernemen en veiligheidsverbeteringen kunnen aanbrengen in het algehele luchtvaartsysteem. »

Alain Du Bois, Safety Manager

19 domeinen waarin de maturiteit van het SMS wordt geëvalueerd en waarvoor skeyes de Europese prestatiedoelstellingen overtreft (vs. 11 in 2023). `

BEDRIJFSCONTINUÏTEIT EN CYBERVEILIGHEID

Het verzekeren van de verkeersveiligheid stoelt niet alleen op de expertise van het personeel, maar ook op de integriteit van de IT-systemen. In dat domein is skeyes ISO-27001-gecertificeerd en stelde het een strategisch plan op om het hoogste niveau van cyberveiligheid te handhaven. Dat plan bevat ook die van de stakeholders. Er worden regelmatig oefeningen en tests gehouden om de capaciteit om cybercrises te beheersen voortdurend te evalueren.

DELEN OM TE VERBETEREN

Het delen van informatie, het verspreiden van de kennis, ervaring en goede praktijken vormen de essentie zelf van de beveiliging. Zonder dat delen is er geen marge voor verbetering mogelijk.

Sinds haar oprichting heeft de Safety Management Unit voorzien in forums om de resultaten van haar analyses te delen met haar klanten en stakeholders: luchtvaartmaatschappijen, vliegclubs, vliegschool, Defensie, de Belgische burgerluchtvaartautoriteiten (DGLV), buitenlandse luchtvaartnavigatiedienstverleners en EUROCONTROL.

Efficiëntie gedreven door synergie

skeyes rust zich uit met geavanceerde technologische tools en investeert in hoogstaande opleidingen voor zijn operationeel personeel.

Lees het hoofdstuk Lees het hoofdstuk arrow right