aantal door skeyes beheerde vluchten
groei van het luchtverkeer (aantal vluchten) ten opzichte van 2022.
Het luchtverkeersvolume in 2023 bereikt 88% van dat van 2019, vóór het uitbreken van de crisis.
Ondanks een vertraging als gevolg van de economische conjunctuur nemen de vrachtvolumes over het algemeen toe en doet het vrachtverkeer het nog altijd goed in België, met een uitgesproken stijging ten opzichte van 2019.
De prestaties van skeyes op het vlak van veiligheid zijn de 3e beste in zijn geschiedenis.
99,5%
van de vluchten werd in 2023 stipt afgehandeld door skeyes.
= 7,8 seconden gemiddelde en-routevertraging per vlucht
= 5,4 seconden gemiddelde en-routevertraging per vlucht
0,13min/vlucht
Dit is de prestatiedoelstelling inzake en-routestiptheid die is vastgelegd in het FABEC-prestatieplan en is opgedragen aan skeyes.
0,09min/vlucht
Reële prestaties van skeyes inzake en-routestiptheid, alle oorzaken in beschouwing genomen. skeyes behaalde zijn doelstelling en leverde een positieve bijdrage aan de stiptheidsprestaties van het FABEC, het functionele luchtruimblok dat België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland omvat en dat moet voldoen aan de Europese prestatiedoelstellingen die zijn vastgelegd in het kader van het gemeenschappelijk Europees luchtruim.
1,08min/vol
= 64,8 seconden
Doelstelling van gemiddelde vertraging bij aankomst, met alle oorzaken in beschouwing genomen, die opgedragen werd aan skeyes voor Brussels Airport en vastgelegd in het FABEC-prestatieplan.
0,43min/vol
= 25,8 seconden gemiddelde vertraging per vlucht bij aankomst op Brussels Airport, alle oorzaken in beschouwing genomen.
Reële prestaties van skeyes inzake stiptheid op Brussels Airport.
0,04min/vol
= 2,4 seconden
309,6
miljoen €
23,6
miljoen €
113,12€
In overeenstemming met de regelgeving was de facturatie voor 2023 gebaseerd op het tarief dat is voorgesteld in het laatste ontwerp van prestatieplan dat in 2022 werd ingediend.
€113,12 het door skeyes aangerekende eenheidstarief voor een en-routediensteenheid in het luchtruim dat onder zijn verantwoordelijkheid valt. Voor het en-routeverkeer zijn de heffingen evenredig met de afgelegde afstand en de vierkantswortel van de massa van het vliegtuig. De diensteenheid komt overeen met de verkeersleiding van een vliegtuig van 50 ton over een afstand van 100 kilometer.
972
medewerkers per 31 december 2023.
97
nieuwe medewerkers werden aangeworven in 2023
18
nieuwe luchtverkeersleiders voltooiden hun opleiding en traden in dienst in 2022.
37
kandidaat-luchtverkeersleiders begonnen met hun opleiding in 2023
Tot de speciale activiteiten die de SPACC coördineert, behoren de kalibratievluchten van de luchtvaartnavigatie-infrastructuur op de grond, foto- en video-opnames (bijvoorbeeld bij grote sportevenementen), foto-thermische vluchten en vuurwerk. Het aantal speciale activiteiten omvat ook bepaalde dronevluchten die door de SPACC moeten worden verwerkt. Het merendeel van de dronevluchten wordt automatisch gecoördineerd door de Drone Service Application (DSA).
11588
Notams opgesteld door het Brussels Notam Office van skeyes
Notams (Notice to Airmen) zijn berichten die worden gepubliceerd om piloten te informeren over ontwikkelingen in het luchtruim en op de grond.
30582
vliegplannen werden verwerkt door het Brussels ARO (ATS Reporting Office).
40,147
Preflight Information Bulletins werden aangevraagd via de operationele webapplicatie van skeyes.
>111000
bulletins met weervoorspellingen, -alarmen en -waarschuwingen en briefings werden verspreid door de meteorologische dienst van skeyes.
>800
meteorologische briefings werden gegeven aan de Airport Inspection-dienst van Brussels Airport Company.
995
aantal aanvragen voor speciale activiteiten die door de Special Activities Coordination Cell (SPACC) van skeyes werden verwerkt.
vliegtoelatingen voor drones werden in 2023 verleend via de Drone Service Application (DSA).
Die vliegtoelatingen hadden betrekking op dronevluchten in de CTR’s beheerd door skeyes en in de RMZ (Radio Mandatory Zone) van Kortrijk.
groei van het aantal vliegtoelatingen voor drones ten opzichte van 2022.