Logo

Rapport
annuel

2023

Efficiëntie
over de hele lijn

Door de internationale en economische context in Europa bleef het verkeersniveau in 2023 net onder dat van 2019, vóór het uitbreken van de crisis. Maar als toekomstgericht bedrijf zette skeyes zijn innovatieprogramma voort en verbeterde het tegelijkertijd zijn processen om de prestaties in de kerndomeinen waarop de luchtvaart van morgen gestoeld zal zijn, op één lijn te brengen. Zo vormen de veiligheid, stiptheid en een geringere milieu-impact de focus van de aangehouden inspanningen die skeyes levert om over de hele lijn efficiënt te zijn, zijn klanten de best mogelijke service te bieden, zijn maatschappelijke rol ten volle op te nemen en zijn taken van algemeen belang te vervullen.

Stiptheid : prestatiedoelstellingen behaald

Of een vliegtuig stipt vliegt, hangt af van tal van factoren: op sommige daarvan (gegroepeerd onder het acroniem CRSTMP - C-Capacity, R-Routing, S-Staffing, T-Equipment, M-Airspace management, P-Special events) heeft het beheer van het luchtverkeer vat, op andere – zoals de weersomstandigheden – dan weer niet. Nog andere factoren hangen op hun beurt af van de dienstverlening op de luchthavens. Van zijn kant beheert skeyes, in alle omstandigheden, tijdens de vlucht of bij aankomst op een luchthaven, het verkeer om vertragingen tot het minimum te beperken en zo de kosten voor zijn klanten, de wachttijden voor de passagiers en de milieu-impact te verminderen. Als FABEC-lid moet skeyes een becijferde individuele bijdrage leveren aan de algemene prestaties van het FABEC inzake en-routecapaciteit, zoals bepaald in het prestatieplan van de derde referentieperiode (2019-2024). De stiptheid geeft weer in welke mate een verlener van luchtvaartnavigatiediensten in staat is om te beantwoorden aan de vraag naar verkeer. De indicator is de gemiddelde en-route- ATFM-vertraging per vlucht, waarbij alle oorzaken in beschouwing worden genomen. Daarnaast moet skeyes ook een stiptheidsdoelstelling behalen voor de aankomende vluchten op Brussels Airport.

99,5%

van de vluchten werd in 2023 stipt afgehandeld door skeyes.

Vergelijking van de gemiddelde vertraging per vlucht in het FABEC (alle oorzaken samen) met de prestatiedoelstellingen.s

Doelstelling (min/vlucht) Resultaat (min/vlucht)

0,13

min/vlucht

= 7,8 seconden gemiddelde en-routevertraging per vlucht

0,09

min/vlucht

= 5,4 seconden gemiddelde en-routevertraging per vlucht

2,1

min/vlucht

= 126 seconden vertraging per vlucht

0,07min/vol

= 4,2 seconden gemiddelde en-routevertraging per vlucht (CRSTMP-oorzaken) Werkelijke prestaties inzake en-routestiptheid van skeyes, alleen rekening houdend met de oorzaken waar skeyes vat op kan hebben (CRSTMP).

Vertraging bij aankomst op de luchthavens

Om de prestaties van de luchtvaartnavigatiedienstverlening inzake stiptheid op de luchthavens te beoordelen wordt alleen rekening gehouden met de aankomsten. Of een vliegtuig op tijd kan vertrekken, hangt af van vele andere factoren - zoals de grondafhandelingsdiensten (bagage laden, tanken, enz.) - die skeyes niet in de hand heeft, maar die wel met skeyes worden gecoördineerd, op basis van het Airport CDM-concept (Collaborative Decision Making), door het AMS (Airport Movement System), een applicatie voor informatie-uitwisseling die skeyes ontwikkelde.

Brussels Airport : aantrekkelijke stiptheid

1,08

min/vlucht

= 64,8 seconden

Doelstelling voor de gemiddelde vertraging bij aankomst, alle oorzaken in beschouwing genomen, opgedragen aan skeyes voor Brussels Airport en opgenomen in het FABEC-prestatieplan. Brussels Airport is de enige Belgische luchthaven waarvoor een prestatiedoelstelling inzake stiptheid is vastgelegd.

0,43

min/vlucht

= 25,8 seconden gemiddelde vertraging per vlucht bij aankomst op Brussels Airport, alle oorzaken in beschouwing genomen.

Werkelijke prestaties inzake stiptheid van skeyes op Brussels Airport. 92% van de oorzaken van vertragingen op Brussels Airport is niet te wijten aan skeyes. 44% van de vertragingen op Brussels Airport is te wijten aan de weersomstandigheden.

0,04

min/vlucht

= 2,4 seconden

Dit is de gemiddelde vertraging per aankomst op Brussels Airport als enkel rekening wordt gehouden met CRSTMP-oorzaken waar skeyes vat op heeft. Door zijn prestaties op het vlak van stiptheid bij aankomst op Brussels Airport draagt skeyes rechtstreeks bij tot de aantrekkelijkheid van de nationale luchthaven en de ontwikkeling ervan, en daarbuiten, tot de Belgische economie.

Antwerp Airport

0

min/vlucht

= 0 seconden gemiddelde vertraging per vlucht

Brussel South
Charleroi Airport

0,01

min/vlucht

= 0,6 seconden gemiddelde vertraging per vlucht

Ostend-Bruges
Aiport

0,01

min/vlucht

= 0,6 seconden gemiddelde vertraging per vlucht

Liege Airport

0,07

min/vlucht

= 4,2 seconden gemiddelde en-routevertraging per vlucht (CRSTMP-oorzaken)

De weersomstandigheden vormen de enige oorzaak van vertraging bij aankomst op Liege Airport (100%)..

Vergelijking van de vertraging bij aankomst op Brussels Airport en naburige grote luchthavens (alle oorzaken in aanmerking genomen).

Ecologische impact van de luchtvaart terugdringen

skeyes hecht veel belang aan het terugdringen van de impact van de luchtvaart op het milieu. Hoewel de potentiële bijdrage van het luchtverkeersbeheer aan die vermindering naar schatting slechts 6% bedraagt, versterkt elke actie de algemene inspanningen. Om de doelstellingen van de European Green Deal te behalen, werkte skeyes zijn Environmental Action Plan nader uit, ontwikkelt het projecten, test en past het nieuwe procedures toe en werkt het samen met zijn partners. Die initiatieven staan in het teken van elke vluchtfase - grondbeweging, opstijging, enroute, nadering en landing.

En-route : zo dicht mogelijk bij het ideale traject

Een van de doelstellingen van de wetgeving inzake het Europees gemeenschappelijk luchtruim is het terugdringen van de impact van de luchtvaart op het leefmilieu. Daarom voorziet het FABEC-prestatieplan in een prestatie-indicator om de horizontale en-route-vliegefficiëntie te meten (KEA – Key Performance Environment Indicator based on Actual trajectory). Die indicator is enkel van toepassing op het FABEC in zijn geheel en vergelijkt het werkelijke traject dat een vliegtuig volgt, het traject dat gepland is in het vliegplan en de kortste route die door de Network Manager (EUROCONTROL) wordt aangereikt. Het resultaat van die vergelijking is een score die overeenstemt met de horizontale vlieginefficiëntie, d.w.z. het percentage dat afwijkt van de ideale, meest ecologische route.

Voor skeyes is de manoeuvreerruimte voor het en-routeverhaal beperkt door de structuur van het luchtruim dat het beheert: krap, 7.500 meter hoog en doorkruist door tal van zones die aan de militairen voorbehouden, met wie skeyes het delen van het luchtruim coördineert en optimaliseert door het Flexible Use of Airspace toe te passen. skeyes vergadert regelmatig met zijn FABEC-partners in de permanente werkgroep van het FABEC Environment Standing Committee. In 2023 werd een OPS-ENV-workshop georganiseerd; daar werd een shortlist met operationele projecten besproken die de milieuprestaties in de FABEC-zone significant helpen verbeteren.

3,59%

Werkelijke score van horizontale vlieginefficiëntie in het FABEC in 2023.

Het FABEC mist nipt zijn doelstelling die zeer ambitieus is gezien de dichtheid van het te beheren luchtverkeer en de complexe aard van zijn luchtruim..

96,41%

horizontale vliegefficiëntie in het FABEC.

De meeste vluchten in het FABEC-luchtruim volgen het meest ecologische traject.

Grondbewegingen

Het coördineren van de activiteiten op de luchthaven met het oog op een optimaal beheer van de verkeersstromen heeft ook een positief effect op het kerosineverbruik en dus op de uitstoot, de plaatselijke luchtkwaliteit, de geluidshinder en de kosten voor de luchtvaartmaatschappijen. De vliegtuigmotoren worden op het juiste tijdstip gestart en de wachttijden op de taxibanen worden tot het minimum herleid.

Groene landingen
(CDO - Continuous Descent Operations)


De naderingsfase verbrandt zeer veel brandstof. Bij een conventionele nadering daalt het vliegtuig trapsgewijs. Om dat daalprocedé te vermijden en het brandstofverbruik van de vliegtuigen terug te dringen, kunnen de luchtverkeersleiders het luchtverkeer zo regelen dat vliegtuigen kunnen landen met behulp van de Continuous Descent Operation-procedure (CDO). De CDO, ook groene landing genoemd, is een vluchtuitvoering waarbij het vliegtuig continu daalt, in de mate van het mogelijke met minimaal motorvermogen, afhankelijk van de vluchtkenmerken en de toestand van het luchtverkeer. Dit procedé maakt het mogelijk de geluidsoverlast, het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.

Aantal CDO’s in absolute waarde vergeleken met het aantal landingen in 2023

80%

80%

van de landingen volgde de groenelandingsprocedure op Brussels Airport in 2023.

62%

62%

van de landingen volgde de groenelandingsprocedure op Liege Airport in 2023.

72%

72%

van de landingen volgde de groenelandingsprocedure op Brussels South Charleroi Airport in 2023.

Op alle niveaus samenwerken aan duurzame luchtvaart

Collaborative Environmental Management (CEM)
skeyes werkt samen met de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens om gezamenlijke initiatieven te nemen die de milieu-impact van de luchthavenactiviteiten beperken.

Performance Based Navigation
Performance Based Navigation (PBN) vormt de toekomst van de luchtvaartnavigatie. Ze stoelt op satelliettechnologie, terwijl de conventionele luchtvaartnavigatie gebaseerd is op grondbakens en -apparatuur. De atellietnavigatie stelt vliegtuigen in staat om uiterst precieze trajecten te volgen van punt tot punt (waypoints), wat voordelen met zich meebrengt voor de veiligheid, de kostenefficiëntie en uiteraard het milieu.