Kerncijfers 2022 :
Veiligheid scheert hoge toppen, verkeer opgeveerd
Sinds begin 2022 doken nieuwe bronnen van onzekerheid - de omikronvariant, het conflict in Oekraïne, de energiecrisis en de inflatie – op en vormden ze een bedreiging voor de heropleving van het luchtverkeer. Ondanks die belemmerende factoren zette het luchtverkeer in het door skeyes beheerde luchtruim in 2022 een geleidelijke herstelbeweging in en haalde het 84% van de cijfers van vóór de gezondheidscrisis. Dat herstel van het verkeer in een onzekere context heeft skeyes allerminst van zijn belangrijkste opdracht kunnen afhouden, vermits het bedrijf het op één na beste veiligheidsresultaat in zijn geschiedenis boekte. skeyes bleef én blijft zich toekomstgericht opstellen en zette zijn strategie van innovatie, investeringen en samenwerking met zijn partners voort om de nieuwe wereld van de luchtvaart die zich aan ons ontsluit te ondersteunen.
Het luchtverkeer in 2022
aantal door skeyes beheerde vluchten.
groei van het luchtverkeer (aantal vluchten) in vergelijking met 2021.
Het luchtverkeer in 2022 haalt 84% van dat van 2019, vóór het uitbreken van de gezondheidscrisis.
Aantal vluchten beheerd per unit
passagiers namen het vliegtuig in 2022 vanuit of via de Belgische openbare luchthavens.
meer dan in 2021, maar nog altijd 20% minder dan in 2019 vóór het uitbreken van de gezondheidscrisis.
ton vracht werd omgezet via de Belgische openbare luchthavens.
in vergelijking met 2020
in vergelijking met 2019
Hoewel de behoefte aan transport van medisch materiaal afnam als gevolg van het einde van de wereldwijde gezondheidscrisis, vertoonden de volumes van het vrachtvervoer in het algemeen een opwaartse tendens en deed het vrachtverkeer het in België nog altijd goed, met een duidelijke stijging ten opzichte van 2019.
Vluchtinformatiedienst op de luchthaven van Kortrijk :
vs 2021
vs 2020
Veiligheid van het luchtverkeer:
een zilveren medaille voor 2022
Incident van categorie A
Incident van categorie B
skeyes behaalt het 2e beste veiligheidsresultaat in zijn geschiedenis
Stiptheid:
efficiënt beheer van de luchtverkeersstromen
Totaal
van de vluchten werd in 2022 stipt afgehandeld door skeyes
En-routeverkeer
= 9,6 seconden vertraging per vlucht (CRSTMP-oorzaken)
CRSTMP-oorzaken Dit zijn de oorzaken waarop de luchtverkeersleiding invloed heeft: C-Capacity, R-Routing, S-Staffing, T-Equipment, M-Airspace Management, P-Special Events.
Ondanks een lichte toename van de en-routevertraging in zijn luchtruim heeft skeyes op het vlak van stiptheid positief bijgedragen aan de prestaties van het FABEC (België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland).
Luchthavens
BRUSSELS AIRPORT
= 6,6 seconden vertraging per vlucht alle oorzaken samen beschouwd
van de vertraging bij aankomst op Brussels Airport is te wijten aan de weersomstandigheden.
LIEGE AIRPORT
= 3,6 seconden vertraging per vlucht
van de vertraging bij aankomst op de luchthaven van Luik is te wijten aan de weersomstandigheden.
OSTEND-BRUGES AIRPORT
= 0 seconden vertraging per vlucht
BRUSSEL SOUTH CHARLEROI AIRPORT
= 0 seconden vertraging per vlucht
ANTWERP AIRPORT
= 0 seconden vertraging per vlucht
Sinds 2018 hebben de luchthavens van Oostende en Antwerpen geen vertraging meer opgelopen.
Financiële gegevens
Omzet
Investeringen
En-route-eenheidstarief
In afwachting van een goedgekeurd prestatieplan 2020-2024 is de facturering, in overeenstemming met de regelgeving, voor 2022 gebaseerd op het tarief dat is voorgesteld in het laatste ontwerp van prestatieplan dat eind 2021 is ingediend.
het door skeyes aangerekende eenheidstarief voor een en-routediensteenheid in het luchtruim dat onder zijn verantwoordelijkheid valt.
Voor het en-routeverkeer zijn de heffingen evenredig met de afgelegde afstand en de vierkantswortel van de massa van het vliegtuig. De diensteenheid komt overeen met de verkeersleiding van een vliegtuig van 50 ton over een afstand van 100 kilometer.
skeyes investeert in talent
aantal medewerkers per 31 december 2022.
nieuwe medewerkers werden aangeworven in 2022.
nieuwe luchtverkeersleiders hebben hun opleiding afgerond en zijn in 2022 in dienst getreden.
aspirant-luchtverkeersleiders hebben hun opleiding aangevat in 2022.
Luchtvaart- en meteorologische informatie: fundamentele gegevens voor de luchtvaartveiligheid
Notams opgesteld door het Brussels Notam Office van skeyes. Notams (Notice to Airmen) zijn berichten die worden gepubliceerd om piloten op de hoogte te brengen van ontwikkelingen in het luchtruim en op de grond.
vliegplannen werden verwerkt door het Brussels ARO (ATS Reporting Office)
Preflight Information Bulletins werden opgevraagd via de operationele webapplicatie van skeyes. Deze bulletins verzamelen alle luchtvaart- en meteorologische informatie die specifiek is voor een vlucht.
bulletins met weervoorspellingen, -alarmen en -waarschuwingen en briefings werden verspreid door de meteorologische dienst van skeyes.
aantal aanvragen voor speciale activiteiten die door de Special Activities Coordination Cell (SPACC) van skeyes werden verwerkt.
Tot de speciale activiteiten die de SPACC coördineert, behoren de kalibratievluchten van de luchtvaartnavigatie-infrastructuur op de grond, foto- en video-opnames (bijvoorbeeld bij grote sportevenementen), fotothermische vluchten en vuurwerk. Het aantal speciale activiteiten omvat ook bepaalde dronevluchten die door de SPACC moeten worden verwerkt. Het merendeel van de dronevluchten wordt automatisch gecoördineerd door de Drone Service Application (DSA).
Drones: spelers in de nieuwe wereld van de luchtvaart
dronevluchten werden ingevoerd via de Drone Service Application (DSA) in 2022.
groei van het aantal dronevluchten in vergelijking met 2021.