Het luchtverkeer in 2022

911802

aantal door skeyes beheerde vluchten.

+ 35 %

groei van het luchtverkeer (aantal vluchten) in vergelijking met 2021.

84 %

Het luchtverkeer in 2022 haalt 84% van dat van 2019, vóór het uitbreken van de gezondheidscrisis.

Image

Aantal vluchten beheerd per unit

Evolutie van het aantal vluchten in 2022 in vergelijking met 2019 (vóór het uitbreken van de gezondheidscrisis)

28 miljoen

passagiers namen het vliegtuig in 2022 vanuit of via de Belgische openbare luchthavens.

107%

meer dan in 2021, maar nog altijd 20% minder dan in 2019 vóór het uitbreken van de gezondheidscrisis.

Bijna 2 miljoen

ton vracht werd omgezet via de Belgische openbare luchthavens.

-14%

in vergelijking met 2020

+23%

in vergelijking met 2019


Hoewel de behoefte aan transport van medisch materiaal afnam als gevolg van het einde van de wereldwijde gezondheidscrisis, vertoonden de volumes van het vrachtvervoer in het algemeen een opwaartse tendens en deed het vrachtverkeer het in België nog altijd goed, met een duidelijke stijging ten opzichte van 2019.

Vluchtinformatiedienst op de luchthaven van Kortrijk :

29648 vluchten
+8%

vs 2021

-3%

vs 2020

vergelijking van de gemiddelde vertraging per vlucht in het FABEC (CRSTMP-oorzaken)

Veiligheid van het luchtverkeer:
een zilveren medaille voor 2022

0

Incident van categorie A

1

Incident van categorie B

skeyes behaalt het 2e beste veiligheidsresultaat in zijn geschiedenis

Image 1
Image 2
Image 3

Stiptheid:
efficiënt beheer van de luchtverkeersstromen

Totaal

98.9%

van de vluchten werd in 2022 stipt afgehandeld door skeyes

En-routeverkeer

0.16 min/vlucht

= 9,6 seconden vertraging per vlucht (CRSTMP-oorzaken)

CRSTMP-oorzaken Dit zijn de oorzaken waarop de luchtverkeersleiding invloed heeft: C-Capacity, R-Routing, S-Staffing, T-Equipment, M-Airspace Management, P-Special Events.

Ondanks een lichte toename van de en-routevertraging in zijn luchtruim heeft skeyes op het vlak van stiptheid positief bijgedragen aan de prestaties van het FABEC (België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland).

Image 1

Luchthavens


BRUSSELS AIRPORT

0.11 min/vlucht

= 6,6 seconden vertraging per vlucht alle oorzaken samen beschouwd

77.2 %

van de vertraging bij aankomst op Brussels Airport is te wijten aan de weersomstandigheden.


LIEGE AIRPORT

0.06 min/vlucht

= 3,6 seconden vertraging per vlucht

100 %

van de vertraging bij aankomst op de luchthaven van Luik is te wijten aan de weersomstandigheden.


OSTEND-BRUGES AIRPORT

0 min/vlucht

= 0 seconden vertraging per vlucht


BRUSSEL SOUTH CHARLEROI AIRPORT

0 min/vlucht

= 0 seconden vertraging per vlucht


ANTWERP AIRPORT

0 min/vlucht

= 0 seconden vertraging per vlucht

Sinds 2018 hebben de luchthavens van Oostende en Antwerpen geen vertraging meer opgelopen.

Vergelijking van de vertraging bij aankomst tussen Brussels Airport en de naburige grote luchthavens (alle oorzaken samen beschouwd) in 2022

Financiële gegevens

Omzet

306,1 miljoen €

Investeringen

15,8 miljoen €

En-route-eenheidstarief

In afwachting van een goedgekeurd prestatieplan 2020-2024 is de facturering, in overeenstemming met de regelgeving, voor 2022 gebaseerd op het tarief dat is voorgesteld in het laatste ontwerp van prestatieplan dat eind 2021 is ingediend.

120,30

het door skeyes aangerekende eenheidstarief voor een en-routediensteenheid in het luchtruim dat onder zijn verantwoordelijkheid valt.

Voor het en-routeverkeer zijn de heffingen evenredig met de afgelegde afstand en de vierkantswortel van de massa van het vliegtuig. De diensteenheid komt overeen met de verkeersleiding van een vliegtuig van 50 ton over een afstand van 100 kilometer.

skeyes investeert in talent

933

aantal medewerkers per 31 december 2022.

90

nieuwe medewerkers werden aangeworven in 2022.

8

nieuwe luchtverkeersleiders hebben hun opleiding afgerond en zijn in 2022 in dienst getreden.

37

aspirant-luchtverkeersleiders hebben hun opleiding aangevat in 2022.

aantal medewerkers per 31/12

Luchtvaart- en meteorologische informatie: fundamentele gegevens voor de luchtvaartveiligheid

10985

Notams opgesteld door het Brussels Notam Office van skeyes. Notams (Notice to Airmen) zijn berichten die worden gepubliceerd om piloten op de hoogte te brengen van ontwikkelingen in het luchtruim en op de grond.

32923

vliegplannen werden verwerkt door het Brussels ARO (ATS Reporting Office)

58448

Preflight Information Bulletins werden opgevraagd via de operationele webapplicatie van skeyes. Deze bulletins verzamelen alle luchtvaart- en meteorologische informatie die specifiek is voor een vlucht.

> 112.000

bulletins met weervoorspellingen, -alarmen en -waarschuwingen en briefings werden verspreid door de meteorologische dienst van skeyes.

990

aantal aanvragen voor speciale activiteiten die door de Special Activities Coordination Cell (SPACC) van skeyes werden verwerkt.

Tot de speciale activiteiten die de SPACC coördineert, behoren de kalibratievluchten van de luchtvaartnavigatie-infrastructuur op de grond, foto- en video-opnames (bijvoorbeeld bij grote sportevenementen), fotothermische vluchten en vuurwerk. Het aantal speciale activiteiten omvat ook bepaalde dronevluchten die door de SPACC moeten worden verwerkt. Het merendeel van de dronevluchten wordt automatisch gecoördineerd door de Drone Service Application (DSA).

Drones: spelers in de nieuwe wereld van de luchtvaart

Image
14561

dronevluchten werden ingevoerd via de Drone Service Application (DSA) in 2022.

+17%

groei van het aantal dronevluchten in vergelijking met 2021.