Markante feiten

skeyes is zich ten volle bewust van de uitdagingen die zich stellen bij het beheer van een luchtruim waarin het aantal interacties en de diversificatie van de gebruikers toenemen. De nationale ANSP zet niet alleen in op een innovatieve dienstverlening maar ook op samenwerkingsverbanden met zijn partners om te allen tijde te zorgen voor veiliger en efficiënter vliegverkeer in een almaar complexere omgeving.


35,5 miljoen passagiers reisden in 2019 veilig in het luchtruim waarvoor skeyes verantwoordelijk is

> dan 1,5 miljoen ton vracht werd vervoerd via de Belgische luchthavens en kwam veilig op zijn bestemming aan

1. In de toekomst, één enkel systeem
voor skeyes, Defensie en EUROCONTROL MUAC

skeyes, Defensie en het Maastricht Upper Airspace Control Centre (MUAC) van EUROCONTROL willen vanaf 2024 hetzelfde luchtverkeersbeheersysteem gebruiken. Dankzij een geïntegreerd systeem voor het beheer van het luchtverkeer (SAS3) zullen de diensten die aan de gebruikers van het Belgische luchtruim worden verleend, efficiënter en betrouwbaarder worden, en nog veiliger en goedkoper. De drie partijen hebben in 2019 een intentieverklaring ondertekend om dit doel te bereiken.

2. Aanwerving van luchtverkeersleiders

In het voorjaar van 2019 organiseerde skeyes een wervingsexamen voor luchtverkeersleiders. Na de selectieproeven startten 19 kandidaat-luchtverkeersleiders hun opleiding, die wordt verzorgd door Entry Point North Belgium (EPNB), de joint venture die in 2018 werd opgericht door skeyes en Entry Point North.

Dankzij dit samenwerkingsverband slaagt skeyes er permanent in een kwalitatief hoogstaande opleiding aan zijn medewerkers aan te bieden op zijn eigen site, op volle capaciteit aan te werven en de continuïteit van zijn luchtvaartnavigatiediensten te verzekeren.

3. De droneguide-applicatie is op maat gemaakt voor professionele gebruikers

De in 2018 gelanceerde droneguide-applicatie bood aan recreatieve gebruikers een tool om hun vluchten te beheren. Die app stelde hun onder andere kaarten en locaties ter beschikking met al dan niet geautoriseerde zones voor UAV-vluchten.

In 2019 werd de droneguide-applicatie uitgebreid en bood ze diensten aan voor zowel drone-operatoren als professionele piloten. Het volledige beheer van een vlucht kan voortaan via deze applicatie verlopen: het plannen en aanmelden van vluchten, het aanvragen en verkrijgen van de eventuele noodzakelijke afwijkingen, alsook het valideren van de vluchten. Het is een waardevol instrument en een wereldprimeur op dit gebied en het anticipeert op het luchtverkeer van de onbemande luchtvaart die een beloftevolle toekomst voor zich heeft.

skeyes_droneguide_logo

4. De militaire luchtverkeersleiders werden verwelkomd op de site van skeyes

skeyes_balises_navigation

De luchtverkeersleiders van Defensie hebben sinds 2 december officieel hun intrek genomen op de site van skeyes na een militaire ceremonie die eindigde met vier overvliegende F-16’s.

22 luchtverkeersleiders van Defensie zijn ingekwartierd in het CANAC 2-verkeersleidingscentrum van Steenokkerzeel. Nu de burgerlijke en militaire luchtverkeersleiding in één enkel centrum samengebracht zijn, kan het Belgische luchtruim efficiënter, veiliger en ecologischer worden gebruikt.

Het luchtruim boven België is inderdaad beperkt en complex omdat het druk doorkruist wordt, vooral door burgervliegtuigen. Maar het heeft ook een strategische functie voor militaire missies en trainingen. Meer dan de helft van het Belgische luchtruim is voorbehouden voor deze strategische functie.

De consolidatie van de burgerlijke en militaire luchtverkeersleiding zal dus een dynamischer gebruik van het luchtruim mogelijk maken. Burgertoestellen zullen gebruik kunnen maken van het militaire luchtruim zodra de militaire missie of training beëindigd is. Daardoor zal het burgerluchtverkeer via meer rechtstreekse routes kunnen vliegen en brandstof kunnen besparen.

5. NewPens, een communicatienetwerk van de nieuwe generatie

Op 1 juli 2019 was skeyes de eerste luchtvaartnavigatiedienstverlener die gegevens uitwisselde met de Europese netwerkbeheerder EUROCONTROL via NewPens (New Pan-European Network Service).

Newpens is een uiterst efficiënt en veilig datatransmissie- en spraakcommunicatienetwerk voor de overdracht van kritieke operationele gegevens tussen luchtverkeersleidingscentra, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, militaire en meteorologische centra.

skeyes_navigation_satellite

6. CDO ANA Lux

skeyes_leader_frequences_radio

skeyes beheert het luchtverkeer in bepaalde delen van het Luxemburgse luchtruim. Bij aankomst op de luchthaven van Luxemburg passen vliegtuigen CDO’s of groene landingen toe, waardoor ze minder brandstof verbruiken en minder geluidshinder veroorzaken; ze voeren een continue in plaats van een trapsgewijze daling uit met minimale motorkracht.

skeyes en ANA Lux hebben in juni 2019 een overeenkomst ondertekend om de overdracht van gegevens inzake groene landingen in Luxemburg te omkaderen en systematisch aan te pakken. Daardoor kunnen ze niet alleen de opvolging ervan optimaliseren, maar ook de uitrol van toekomstige initiatieven om de luchthaven van Luxemburg milieuvriendelijker te maken vergemakkelijken.